Toelichting Alter Bridge-recensie

Er zijn weinig journalistieke genres waarin je zo ongelooflijk de mist in kunt gaan wat betreft ‘publieksgerichtheid’, als een recensie. Vandaar ook dat ik, voordat ik naar een show ga, altijd een lichte druk voel. Dat is prima: net als de zenuwen voor een interview, maakt ook dit je scherper.

Wat een recensie hoort te doen
Om maar meteen to the point te komen: volgens mij laat ik in deze recensie zien de competentie publieksgerichtheid prima te beheersen. De recensie is namelijk niet alleen een weergave van de avond, ondersteund door specifieke voorbeelden, maar ik beschrijf er ook in wat de sterke en de verbeterpunten waren in de show. En dat is denk ik wat een recensie hoort te doen. Dan zullen lezers die er bij waren die avond zich er ook snel in herkennen. Niet dat het erg is als ze dat een keer niet doen – het blijft tenslotte een mening.

Kritisch
Zeker een kritiekpuntje is denk ik erg belangrijk in een recensie. Goed, een band compleet afzeiken is een ander verhaal en dat doe ik zelden, ik hou er namelijk niet van wanneer iemand azijnzeiker vóór muziekjournalist is. Het moet ook wel eerlijk blijven. Maar op z’n minst dus één kritiekpuntje is denk ik belangrijk, daarmee straal je autoriteit uit en laat je zien dat je verstand hebt van de muziek. Zo vind ik Alter Bridge geweldig, maar voel ik me wel verplicht om te vermelden dat de hoge noten worden overgeslagen. Niet heel uitgebreid overigens, ik ben me ervan bewust dat de algemene toon van deze recensie vrij positief is. Maar heel eerlijk en kritisch zijn – ook naar jezelf als fan – is denk ik een belangrijk onderdeel van het productieproces bij een recensie.

Research
Het verschil tussen researchen voor een interview en voor een recensie, is dat je bij laatstgenoemde nooit een insteek van tevoren bedenkt. Dat maakt het op een bepaalde manier moeilijker: je moet écht verstand hebben van de act die je recenseert, anders val je hartstikke door de mand. Ik denk dat ik met deze recensie aantoon dat ik goed kan researchen: ik combineer namelijk feiten met nieuwe indrukken.

Verder licht ik dit stuk minder uitgebreid toe dan mijn andere vrije ruimteproducties, deze bevat tenslotte geen bron en mede daardoor is de ‘aanloop’ naar het artikel wat minder uitgebreid. Sowieso vertel ik er tijdens mijn assessmentpresentatie nog iets over.